Happy new year! - Reisverslag uit Bogo, Filipijnen van Merel Schmidt - WaarBenJij.nu Happy new year! - Reisverslag uit Bogo, Filipijnen van Merel Schmidt - WaarBenJij.nu

Happy new year!

Blijf op de hoogte en volg Merel

05 Januari 2015 | Filipijnen, Bogo

Gelukkig nieuwjaar allemaal!
Jullie hebben de foto's op fb vast wel voorbij zien komen van het ziplinen. Dat was is alweer een tijdje terug, maar dat was in Cebu op een 130 meter hoge toren. Nooit geweten dat ik zoiets zou doen maar het was een hele ervaring. Op de foto's lijkt het alsof we het totaal niet eng vinden maar we dat was in werkelijkheid niet het geval.
In de week voor kerst heb ik in het ziekenhuis 3 keizersneden gezien. Tijdens de keizersnede is er binnen 5 minuten een babytje op de wereld. Ik heb in Nederland nooit een keizersnede gezien en wist niet dat het zo snel ging. De sfeer in de operation room is heel apart. Er wordt muziek gedraaid, gezongen etc. Ik heb de dag voor kerst zelf een bevalling gedaan. Een mooier kerst kado had ik niet kunnen krijgen. Het is onbeschrijfelijk mooi om de eerste te zijn die het babytje vasthoudt en deze aan de moeder kan geven.
In de avond (kerstavond) ging ik met andere 4 andere vrijwilligers bij een gastgezin eten. De familie had ook andere filipijnse gezinnen uitgenodigd. Er was een buffet gemaakt met alleen maar fillipijns eten. Tijdens deze avond werden een hoop spelletjes gedaan door de kinderen maar ook door ons. En natuurlijk karaoke. Rond 23 uur zijn we naar de mis gegaan in de kerk. Ik denk dat het in de kerk 30+ graden was, knetter warm maar mooi om te zien hoe het in een ander land gaat.
De fillijnen vieren eigenlijk alleen kerstavond. Op 1e kerstdag hebben we in de avond met alle vrijwilligers gegeten en zijn we naar de kroeg gegaan. Op 2e kerstdag zijn we allemaal weer aan het werk gegaan.
In de week van oud en nieuw hadden we allemaal vrij en we hebben een hoop gezien van Cebu.
We zijn begonnen in Oslob, helemaal in het zuiden. We hebben daar met whalesharks gezommen en een super mooie waterval bezocht. De whalesharks zijn ongeveer 5 meter lang. Ik heb nooit echt genorkeld en had aardig wat moeite met het ademen door de snorkel. Ik was aan het focussen om door mijn mond te ademen en toen ik de whaleshark zag schrok ik en ademde ik door mijn neus waardoor er lucht in de bril kwam en dus water en etc. Snorkelen is niet helemaal mijn ding maar de whalesharks waren impressive.
Na Oslob was het plan om meteen naar het eiland Bohol te gaan voor oud en nieuw. Er was op dat moment een tropische storm/ kleine tyfoon in Bohol dus we hebben een nachtje in Cebu geslapen.
De dag erna zijn we naar Bohol gegaan. Daar aangekomen zijn we eigenlijk meteen gaan slapen. De dag erna hebben we een tour gedaan. We hebben aapjes gezien, quat en buggy gereden (ik vond het rijden in de buggy echt helemaal het einde) en de chocolate hills bezocht. Toen we door de dorpjes reden zagen we de schade van de regen. Overal was modder en een hoop huizen hebben daar helemaal onder water gestaan. Het was eigenlijk wat wij verwacht hadden te zien in Bogo na de tyfoon.
Terug in het hotel was het plan om rond 19 uur te gaan eten. Het eten kwam maar niet en kwam maar niet. Ondertussen was het 21 uur en zijn we naar het strand gegaan en hebben we daar om 23 uur pas gegeten. Ondertussen hadden we al wat gedronken op de lege maag en de sfeer zat er al goed in. Om 12 uur stonden we allemaal op blote voeten op het strand. Er waren boten in het water die allemaal vuurwerk afstaken. Prachtig om te zien.
We hebben die avond een aantal keer een nieuwjaarsduik genomen. Het water was heerlijk.
De dag erna niet veel gedaan we waren allemaal een beetje brakjes.
2 januari zijn we naar Moalboal gereisd. Het is in het westen van Cebu. Het is een heerlijk lokaal dorpje met een hoop eettentjes aan het water. We zijn daar naar een hotspring en een water geval gegaan. In de avond naar een lokale club gegaan met wat nieuwe vrienden uit noorwegen en engeland.
De dag erna zijn we weer terug gegaan naar Bogo. We hadden een man ontmoet in Moalboal die ons naar Bogo wilde brengen dus dat kwam heel goed uit. Anders hadden we 8 uur in de bus moeten zitten.
Nu ben ik weer terug in Bogo. Ondertussen al van een hoop vrijwilligers afscheid moeten nemen. We hebben echt een hele leuke groep gehad. Ook in ga nu mijn laatste week in. Vandaag en morgen ben ik in een ander project. Het disaster relief project. Er worden huizen gebouwd voor de mensen die deze zijn verloren tijdens de tyfoon Yolanda. Het was hard werken vandaag. In de brandende zon stenen tillen de berg op en af en cement in gaten schenken. Het gaat natuurlijk allemaal op een houtje touwtje manier omdat ze de materialen niet hebben maar met wat ze hebben kunnen ze een huis bouwen en daar gaat het om.
Aankomend weekend ga ik met de twee nederlandse meiden van hier naar een eiland en daarna gaat mijn eigen avontuur beginnen.
Ik ga de mensen in Bogo zeker missen!
Volgende week vlieg ik naar Palawan een eiland in de Fillipijnen en daarna naar Bali waar Bente uit Nederland ook naartoe komt.
Een mooi vooruitzicht!
Veel liefs uit de Fillipijnen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Bogo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2015

Laatste verslag (snif snif)

22 Januari 2015

Indonesie here I come

05 Januari 2015

Happy new year!

15 December 2014

Back in Bogo

05 December 2014

Sinterklaas op de Filipijnen
Merel

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 223
Totaal aantal bezoekers 3795

Voorgaande reizen:

19 November 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: